شیپ لودر - امید عمران سهند

نوار نقاله بارگیری کشتی یا شیپ لودر چیست؟

نوار نقاله بارگیری کشتی

به سیستم‌های انتقالی که وظیفه‌ی بارگیری مواد فله و سایر محصولات را به درون کشتی دارند نوار نقاله بارگیری کشتی میگوییم.
در لغت لاتین به این کانوایر‌ها، Ship Loader می‌گوییم که معمولا به وسیله‌ی این سیستم‌ها، عملیات بارگیری مواد فله از درون سامسون فیدر، به درون کشتی و یا بلعکس انجام می‌شود.
معمولا شیپ لودرها با توجه به نوع مواد به دو صورت ثابت و تلسکوپی تولید می‌شوند. برای تولید این کانوایرها، بزرگی و کوچکی کشتی ملاک است و نوع کانوایر بر همین اساس طراحی و تولید می‌شود.
همچنین به دلیل سیار یا موبایل بودن این کانوایرها، قابلیت استفاده در بخش‌های مختلفی از بنادر را دارا هستند.

تاریخچه تولید اولین نوار نقاله به قرن 18 میلادی می‌رسد، این کانوایر با استفاده از اولیه ترین متریال، تولید شده بود. پس از گذشت حدود یک قرن، تشکیل اسکله‌ها و کشتی‌های باری در قرن 19، نیاز به کانوایر‌های شیپ لودر در این زمینه احساس شد. برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی، اولین شیپ لودر برای بارگیری به کشتی اختراع شد.

اجزا و قطعات نوار نقاله بارگیری کشتی

برای ساخت و تولید این کانوایرها، از قطعات بسیاری استفاده می‌شود که  مهمترین این اجزا به ترتیب زیر می‌باشد :‌

شاسی یا استراکچر دستگاه: شاسی کانوایر بارگیری کشتی از تیرآهن می‌باشد که سایز و ضخامت آن برحسب ظرفیت دستگاه انتخاب می‌شود.

تسمه نقاله: انواع تسمه نوار نقاله کاربردی برای کانوایر بارگیری کشتی، تسمه نقاله لاستیکی آجدار با ضخامت 15 میلی متر، در عرض‌های 80 تا 150 سانتی متر است.

درام: برای کانوایر بارگیری کشتی، از درام‌های قطر بالای 45 سانتی متری استفاده می‌شود.

رولیک: برای نوار نقاله بارگیری کشتی، از رولیک‌های تعویضی قطر 7 و 9 سانتی متری استفاده می‌شود.

سیستم موتوری: برای کانوایرهای بارگیری از الکتروموتور و گیربکس با توان خروجی بسیار بالا، در برندهای مختلفی استفاده می‌شود. قدرت موتور برحسب طول و نوع کانوایر تعیین می‌شود.

چرخ: برای کانوایرهای بارگیری کشتی سیار، از چرخ‌های تریلی سایز 220 یا 315 استفاده می‌شود.

انواع-نوارنقاله-بارگیری-کشتی

کانوایر بارگیری کشتی هم مانند سایر سیستم‌‌های انتقال، دارای انواع مختلفی می‌‌باشد. در این بخش به انواع مختلف این کانوایر می‌‌پردازیم:

کانوایر بارگیری کشتی ثابت: این نوع از کانوایر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بنادر بزرگی کاربرد دارد که همواره به صورت شبانه روزی به بارگیری مواد مشغول هستند. در چنین مواردی، به دلیل عدم وجود وقفه در عملیات بارگیری، کانوایر به طور مستمر در یک مکان مورد استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. در چنین مواردی نیازی به سیار بودن آن نیست و با توجه به ظرفیت بالایی که دارد، به منظور افزایش راندمان کاری، این سیستم بر پایه ثابت نصب می‌‌شود. تنها تفاوت این سیستم با سایر انواع خود، در ثابت بودن و غیرقابل حمل بودن آن است.

نوار نقاله بارگیری کشتی سیار یا موبایل: این نوع از کانوایر‌های بارگیری کشتی، به دلیل ظرفیت پایینی که دارند، معمولا در موارد نیاز، استفاده می‌‌شوند. پس این سیستم‌‌ها کاربرد ثابتی ندارند و از این کانوایر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای استفاده در بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی از بندر استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. برای سیار بودن این کانوایرها، در زیر شاسی بندی این سیستم، از چرخ‌‌های تریلی استفاده می کنند. تفاوت این نوع از سیستم، در سیار بودن یا به عبارتی موبایل بودن آن است.

کانوایر بارگیری کشتی تلسکوپی : ساختار این دسته از کانوایر بارگیری کشتی به شکلی طراحی شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که از قابلیت افزایش طول برخوردار است. به این معنی که، هنگام انجام عملیات بارگیری، به صورت مرحله‌‌ای طول شاسی افزایش می‌‌یابد. پس از انجام هر مرحله دپو، از طول شاسی آن به صورت مرحله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کاسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. تفاوت این سیستم‌‌ها در قابلیت افزایش طول شاسی است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به صورت تلسکوپی ثابت و یا تلسکوپی موبایل تولید شوند.

هر سیستمی برای تولید، نیاز به رعایت استانداردهای جهانی دارد که این استانداردها شامل کانوایر شیپ لودر هم می‌‌شود. استانداردهای خاصی از لحاظ ساختار استراکچر کانوایر شیپ لودر وجود دارد که اگر با توجه به این استانداردها به تولید برسند، قابل استفاده در سراسر دنیا خواهند بود.
از طرفی سازمان‌های جهانی حمل و نقل دریایی، استانداردها و ضوابطی را برای ساخت این کانوایرها تعریف کرده‌اند که از آسیب رسانی به دریا و منابع طبیعی جلوگیری می‌‌کند.

استفاده-از-کانوایر-شیپلودر-در-صنایع-مرتبط

برخی از صنایع مرتبط که از کانوایر بارگیری کشتی استفاده می‌‌کنند، به ترتیب زیر می‌‌باشد:

صنایع نفت و گاز: در این صنایع، برای انتقال فرآورده‌های نفتی به درون کشتی‌ها، نیاز به استفاده از نوار نقاله شیپ لودر می‌‌باشد. برای انجام این عملیات، نمی‌‌توان از هیچ سیستم جایگزینی استفاده کرد. چرا که چنین عملکرد مثبت و کارایی بالایی ندارد.

بارگیری مشتقات نفتی: معمولا مشتقات نفت و گاز توسط بنادر، به سایر کشورها صادر می‌‌شوند . جهت بارگیری این محصولات به کشتی‌‌ها، از کانوایر بارگیری کشتی تلسکوپی استفاده می‌‌شود.

بارگیری مواد فله و پودری:در برخی بنادر برای بارگیری مواد فله و پودری به کشتی و بارج، از نوار نقاله های بارگیری کشتی استفاده میکنند.

سرعت کانوایر شیپ لودر، عامل بسیار مهمی در حفظ ایمنی و استحکام شاسی سیستم می‌‌باشد. زمانی که سرعت دستگاه بسیار بالا باشد، به مرور زمان به ساختار کلی سیستم آسیب وارد می‌‌کند و از طرفی مواد انتقالی خود را نیز تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. کاربردی ترین روش برای تنظیم سرعت کانوایر بارگیری کشتی، استفاده از گیربکس و اینورتر متناسب می‌‌باشد. گیربکس به طور کلی سرعت الکتروموتور را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد و به وسیله‌‌ی اینورتر می‌‌توان سرعت کلی کانوایر را به طور دقیق کنترل کرد.

اهمیت-و-کاربرد-نوارنقاله-بارگیری-کشتی-در-بارگیری-و-تخلیه

در بنادر و اسکله‌‌های کشتی رانی، تناژ بالایی از مواد و محصولات جهت بارگیری به کشتی‌‌ها وجود دارند. به همین سبب استحکام و نحوه تولید کانوایرهای بارگیری کشتی بسیار پر اهمیت است.

از جمله کاربرد‌های نوار نقاله بارگیری کشتی به ترتیب زیر است:

بنادر: معمولا در بنادر کشور، برای دپو و بارگیری موادفله، غلات و سایر محصولات مشابه، نیاز به کانوایر‌‌های بارگیری و تخلیه‌ای است. این کانوایرها باید قادر باشند تا کار را خارج از محدوده اسکله انجام دهند. به همین جهت در تمامی بنادر کشور، استفاده از کانوایر‌های شیپ لودر لازم و ضروری می‌باشد.

بارگیری به بارج: بارج همان کشتی‌‌های شناوری است که صرفا جنبه حمل و نقل کالاهای مختلف را در بین بنادر برعهده دارند. بارگیری کالاهای سنگین به بارج، توسط کانوایرهای بارگیری کشتی انجام می‌‌شود.

ظرفیت بارگیری مواد توسط شیپ لوئدرها چند تن در ساعت است؟

طول و عرض و ساختار کانوایر شیپ لودر بر اساس درخواست مشتری و نیاز وی تولید می‌شود و ظرفیت ثابتی ندارد.

آیا ساختار شیپ لودرها همیشه به صورت تلسکوپی است؟

الزاما خیر- تلسکوپی یا ثابت بودن کانوایر، بستگی به نوع بارگیری و محل قرارگیری آن دارد و نمی‌توان ساختار ثابتی برای آن تعریف کرد.

شیپ لودرها نیاز به نصب و راه اندازی دارند؟

بله- ساختار این سیستم‌ها بسیار بزرگ است و نیاز به تخصص فنی جهت نصب و راه اندازی دارد و ساخت آن به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و در محل نصب راه اندازی و مونتاژ می‌شود.

نصب و راه اندازی شیپ لوئدر بر عهده فروشنده است؟

در ازای دریافت هزینه از مشتری، بر عهده فروشنده است.

این مقاله چقدر برایتان مفید بود؟

با کلیک کردن بر روی ستاره ها به ما امتیاز دهید

Average rating 4.1 / 5. Vote count: 28

تا الان رایی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا